O královně Života. Ilustroval Luděk Maňásek. K vydání připravili a redigovali Niki Otisková a Lubomír Petr. Ostrava: Profil, 1981. 275 s.
Soubor O královně Života tvoří všech 31 pohádek, které Vojtěch Martínek kdy napsal. Vložil je do knih Svět kouzel a divů (1927), Duhový pták (1929), Knížka pohádek o dracích, čarodějnicích a princeznách (1930) a U jasného plamene. Deset pohádek, které vypravoval potulný pohádkář na starém hradě (1946, zde pouze tři nové pohádky). V souboru O královně Života je vynechán rámcový příběh uplatněný v knize U jasného plamene. Poutníkův příchod a odchod na hukvaldský hrad však nijak nekorespondoval s pohádkovými texty, pouze naznačil situaci, kdy jsou příběhy vyprávěny a naslouchány. Název souboru O královně Života se shoduje se stejnojmennou pohádkou z Knížky pohádek o dracích, čarodějnicích a princeznách. Její texty Martínek publikoval již dříve v nedělních přílohách Moravskoslezského deníku, a to od 8. července 1928 do 30. prosince 1928. S Martínkovým jménem se pojí různé další přetisky nebo výbory, např. Čarovné kvítí (1943), Voda z dračí studánky (1965, 1969) nebo Dar hadího krále (1971).
V doslovu Pohádky (Trochu poznámek a trochu autobiografie) ke druhému vydání knihy Světa kouzel a divů (1944) Vojtěch Martínek poznamenal: „Byla mi dána otázka, proč jsem se „dal do pohádky“, k nimž od básní, ostravských románů a všelijakých literárních rozprav je zdánlivě cestička trochu klikatá. Odpovím velmi upřímně: Chtěl jsem se učit. Učit se jasnému, prostému slovu, vyhýbat se obyčejnému, otřelému, papírovému výrazu.“
Geneze Martínkových pohádek je specifická v tom, že autor nevyšel z živého lidového vyprávění svého kraje, ale těžil z odborného studia, nechával se inspirovat náměty a motivy české a mezinárodní pohádky. Doslova byl uhranut Tillovým Soupisem českých pohádek a obsáhlými komentáři Johanna Bolteho a Jiřího Polívky k pohádkám bratří Grimmů. V samostatných pohádkových příbězích zachovával Martínek půdorys pohádkové fabule, spojoval evropské pohádkové motivy a náměty, volil tradiční pohádkové postavy a hrdiny, avšak ve výsledném celku se jeho příběhy stávají novými a zvláštními „obnovenými obrazy“, jak svůj postup sám autor charakterizoval. Martínkova pohádková zpracování se vyznačují dějovou sevřeností, srozumitelností a zároveň vysokou uměleckou působivostí. Jedná se o autorské pohádky, které nejen ctí a respektují vžité zákonitosti vyprávění a jeho kompozici, ale nepozbývají víru v lidskou schopnost odlišit dobro od zla, přetrvává v nich naděje – zdroj světla a života. V jeho pohádkách nalezneme jistou vnitřní spřízněnost s folklorní pohádkou, což zřejmě vedlo brněnské editory dvousvazkového výboru Pohádek z Moravy (1972) k začlenění pohádky Kouzelná píšťalka. Martínkovy pohádkové příběhy dodnes neztratily nic ze své účinnosti a svým vypravěčským mistrovstvím jsou srovnatelné např. s Královskými pohádkami Karla Šiktance.
Přihodilo se to prý za starých časů, dávno, pradávno. Tenkrát se ještě děly divy a zázraky. Tenkrát zvířata uměla mluvit, tenkrát v lesích přebývali draci, tenkrát žili čarodějníci a čarodějnice. Kdož ví, kam se všecky ty divy poděly!
Za těch časů žil jeden starý chudobný otec. Celým jeho majetkem byla rozbitá chalupa a malý kousek políčka. Těžce se žilo v té přikrčené chalupě!
Ten otec měl syna, švarného, chytrého, poslušného. Ale nejdivnější na něm bylo, že byl převelice silný. Strom vytrhl v lese i s kořeny, jako by to bylo obyčejné kvítko na louce. Zkrotil nejdivočejšího býka, že poslouchal jako beránek. Naložil si na záda náklad, jaký by pár koní neodvezl, a lehce si s ním vykračoval. Ba, ještě si při tom vesele prozpěvoval.
Pravil mu starý otec: „Hochu, co s tebou? Máš síly, že by ses mohl dát s draky do rvačky! Co je pro tebe naše chalupa? Pro nás dva je chleba málo a na pomazánku už ani nezbývá. Jdi do světa, dej se na služby a snad najdeš pána, kterému se bude dobře hodit tvá síla.“
Rozloučil se syn s otcem, přál mu ještě dlouhého života a zdraví. Otec mu dal uzlík s bochníkem chleba na cestu a srdečně si zaplakal, když ho viděl zacházet na křižovatce. Za chvilku se ztratil nadobro jeho slabým očím.
A syn šel, šel, kam ho oči vedly. Ani se příliš nermoutil, že musí jít do světa a na službu. „Vždyť měl tatík pravdu,“ povídal si sám cestou, „pro nás dva bylo chleba v chalupě maličko. A jaké strach – však je všude boží země a všude najdeme dobré lidi!“
(vyd. 1981, s. 64)
Svět kouzel a divů, Moravská Ostrava: A. Perout, 1927; Praha: Vyšehrad, 1944.
Duhový pták, Brno: Moravské kolo spisovatelů, 1929; Moravská Ostrava: Iskra, 1940.
Knížka pohádek o dracích, čarodějnicích a princeznách, Praha: Česká grafická unie, 1930.
Čarovné kvítí, Brno: Družstvo moravského kola spisovatelů, 1943.
Pohádky. Výbor, Ostrava: Krajské nakladatelství, 1957; tamtéž 1958.
U jasného plamene. Deset pohádek, které vypravoval potulný pohádkář na starém hradě, Ostrava: Krajské nakladatelství, 1946; Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1954; Ostrava: Profil, 1962.
Voda z dračí studánky, Ostrava: Profil, 1965; tamtéž 1969.
Dar hadího krále, Ostrava: Profil, 1971.
Kouzelná kniha českých pohádek. Brno: Computer Press 2008
SU
Portál vznikl u příležitosti 60. výročí úmrtí Vojtěcha Martínka, a to ve spolupráci Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě a Centra regionálních studií Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Obrazový materiál poskytlo především Slezské zemské muzeum, Památník Petra Bezruče v Opavě (fond Vojtěch Martínek).
Koordinace a koncepce projektu: Monika Oravová
Redakce: Jakub Ivánek, Monika Oravová
Autoři textů: Jakub Ivánek (JI), Jan Malura (JM), Lukáš Pěchula (LP), Roman Polách (RP), Petr Lexa Přendík (PLP), Svatava Urbanová (SU)
Portál vznikl v rámci projektu Deset tváří Vojtěcha Martínka, který finančně podpořilo Statutární město Ostrava a Ministerstvo kultury ČR.
Pokračováním v používání webu souhlasíte s používáním cookies. Více informací
Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.